Riešenie kríz
Pri riešení kríz je nutné vychádzať
z týchto predpokladov :
§ so vznikom krízových javov je nutné počítať ako s objektívnou realitou,
§ riešenie krízy, ako ktorákoľvek iná riadiaca činnosť, musí mať ešte pred vznikom krízy plánované a pripravené postupy, metódy a technológie,
§ manažment rizík a krízový manažment musí byť integrálnou súčasťou každej riadiacej činnosti, rozhodovacích procesov, ale aj rozvojových programov.
Základné nástroje krízového riadenia:
§ Krízové myslenie,
§ Systém krízového manažmentu,
§ Krízové plánovanie,
§ Krízová komunikácia
Krízové myslenie:
§ Je jedným z najvýznamnejších nástrojov riešenia kríz, ktorý chápe na jednej strane nevyhnutnosť vzniku krízových javov a na strane druhej akceptuje nutnosť vynakladania finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu, ale i od právnických a fyzických osôb na finančné zabezpečenie preventívnych opatrení i odstraňovania negatívnych dôsledkov kríz.
§ Na formovanie krízového myslenia sa podieľa samotný krízový manažment, jeho úspešnosť pri riešení kríz, ale aj úroveň krízovej komunikácie.
§ Krízové myslenie zdôrazňuje význam krízového manažmentu pre spoločnosť a spoločne s krízovou komunikáciou vytvára funkčné prepojenie spoločnosti a krízového manažmentu.
Krízový manažment:
§ Je tvorený horizontálnou i vertikálnou štruktúrou riadiacich i výkonných orgánov, ich funkciou a pôsobnosťou, vzťahmi a vzájomnými väzbami, činnosťami, ktoré vykonávajú, právnym prostredím, ktorý ich podporuje a v neposlednom rade tiež
nástrojmi, technickým a technologickým vybavením.
§ Má preventívnu i realizačnú funkciu, pričom niektoré jeho prvky plnia svoje úlohy nepretržite, iné len počas riešenia krízy.
Krízové plánovanie:
Jeho úlohou je :
§ na jednej strane sumarizovať všetky potreby a požiadavky, ktoré sú nutné na riešenie kríz,
§ na druhej strane vytvára prehľad o disponibilných zdrojoch a porovnáva ich s požiadavkami.
§ Vytvára podmienky na úspešný zásah a minimalizovanie škôd a strát, stanovuje účinné metodiky na jednotlivé prípady (niekedy má formu havarijného plánovania).
Krízová komunikácia:
§ Má na jednej strane významnú úlohu pri pravdivom a úplnom informovaní obyvateľov o krízových prípravách a na druhej strane o vzniku krízových javov a ich priebehu.
§ Súčasťou krízovej komunikácie je:
- systém varovania a vyrozumenia,
- komunikačný a informačný systém KM.
§ Veľký význam má náhradný, prípadne záložný komunikačný a informačný systém v snahe zachovať kontinuitu procesov v rôznych krízových situáciách, napríklad po narušení distribučnej siete elektrickej energie.
Prípravy na riešenie krízových javov musia mať komplexný charakter:
§ Na každý krízový jav je možné vykonať konkrétne prípravy.
§ Úroveň pripravenosti na riešenie kríz je priamo úmerná úspešnosti zásahu s dôrazom na záchranné práce a minimalizáciu škôd a strát.
Problémy súvisiace s kvalitou príprav na riešenie kríz:
§ správnosť vykonania analýzy rizika a využitia poznatkov z nej,
§ zložitosť predvídania a určenia priebehu krízy,
§ komplexnosť chápania synergických javov a domino efektov, ktoré sú charakteristické pre krízy,
§ finančná náročnosť úplných príprav (posúdenie miery aplikovania navrhovaných opatrení),
§ uznanie miery aktuálnosti príprav vrcholným manažmentom (štátu, regiónu, právnickej osoby,...),
§ úplnosť legislatívnej podpory príprav,
§ úroveň personálneho zabezpečenie príprav.
Analýza priebehu krízy a jej využitie v prevencii vzniku kríz i v procese prípravy adekvátnej reakcie:
§ stanoviť pravdepodobný priebeh krízy a možné dopady na hodnotený systém,
§ vyhodnotiť každú krízu a prijať závery pre budúcnosť,
§ uplatňovať nové poznatky v prevencii i v krízovom plánovaní,
§ závery z analýzy aplikovať aj do systému prípravy odborníkov.
Všetky krízy je možné popísať charakteristickými znakmi:
§ napriek tomu, že krízy nie sú nikdy identické, majú rad charakteristických znakov,
§ každú krízu je nutné analyzovať a na základe analýzy prijať poučenie,
§ existuje rozpor medzi poznaním ľudí a ochotou akceptovať závery plynúce z poznania a poučenia,
§ aj tie najkvalitnejšie preventívne opatrenia môžu mať chyby, ak neakceptujú základné princípy a zovšeobecnenia z minulých kríz,
§ charakteristické znaky kríz nie je možné nikdy úplne popísať, postupne sú však doplňované a kompletizované.
Plánovanie účinnej multidisciplinárnej reakcie na krízu musí byť vykonávané na všetkých zodpovedajúcich úrovniach:
§ obsah a rozsah plánovania na jednotlivých úrovniach krízového manažmentu je rôzny,
§ v prvom rade je nutné špecifikovať požiadavky na manažérske funkcie a činnosti na jednotlivých stupňoch riadenia počas riešenia krízy,
§ je nevyhnutné komplexne posúdiť rozsah a obsah plánovacej dokumentácie na jednotlivých stupňoch krízového manažmentu a rozhodnúť o zmenách v platnej dokumentácií,
§ je potrebné priebežne precvičovať plánované činnosti, metodiky a postupy.
Obnova systému po kríze má rozvojový charakter:
§ je to potenciálna možnosť skvalitniť technickú i technologickú základňu, zlepšiť väzby a vzťahy, zvýšiť úroveň systému,
§ možnosť využiť prostriedky vyčlenené na rozvoj s prostriedkami získanými na obnovu,
§ uskutočnenie zásadných systémových zmien.
7 princípov krízového manažmentu podľa Anthonyho Holmesa (hospodárske prostredie):
1. hľadať varianty riešenia pred prijatím rozhodnutia (konzultovať rôzne riešenia),
2. zabezpečiť dôslednú kontrolu v procese prijímania a realizovania vybratých postupov,
3. vykonať opatrenia na minimalizovanie tlaku na čas a obmedzenie stresu,
4. zúžiť a obmedziť stanovené ciele,
5. prijímať a uplatňovať flexibilné varianty riešenia,
6. pochopiť podstatu a potenciál správania sa konkurencie,
7. zabezpečiť dodržiavanie požadovanej úrovne komunikácie v priebehu riešenia prijatých rozhodnutí
Základný teoretický model krízového riadenia:
§ Prevencia,
§ Krízové plánovanie,
§ Reakcia na krízu,
§ (Riešenie krízy),
§ Obnova.
Prevencia :
§ je dominantná idea krízového manažmentu,
§ zvyšuje úroveň bezpečnosti systémov,
§ umožňuje analyzovať rizika a znižovať ich,
§ vytvára systém monitorovania a vyhodnocovania rizikových faktorov,
§ znižuje pravdepodobnosť vzniku kríz,
§ redukuje náklady na odstraňovanie negatívnych následkov kríz.
Krízové plánovanie :
§ vytvára podmienky na spracovanie podrobných krízových plánov určených na riešenie krízy,
§ pripravuje krízový manažment na všetky predvídateľné krízové javy, (otvorenou otázkou však zostáva príprava na riešenie kríz v danom čase a podmienkach nepredvídateľných),
§ sumarizuje potreby a požiadavky nutné na riešenie kríz a konfrontuje ich s možnosťami štátu, regiónov, prípadne právnických a fyzických osôb,
§ stanovuje sily, prostriedky a zdroje potrebné na riešenie kríz,
§ stanovuje metódy a postupy odstraňovania následkov krízy.
Reakcia:
§ predpokladá zavedenie účinného systému získavania informácií o vzniku krízového javu,
§ vytvorenie systému varovania a vyrozumenia,
§ má charakter jednoznačného a bez problémov prebiehajúceho procesu vykonávaného na základe kvalifikovaného rozhodnutia,
§ vyžaduje si centralizáciu a koordináciu procesu riadenia počas krízy na najbližšej a najvhodnejšej úrovni (štát, región, objekt),
§ vykonáva sa prostredníctvom záchranných prác,
§ je charakterizovaná osobnou zodpovednosťou, odvahou a rozhodnosťou výkonných i riadiacich pracovníkov krízového manažmentu.
Obnova :
§ cieľom obnovy je návrat systému do stabilizovaného stavu,
§ väčšinou je vykonávaná v niekoľkých etapách,
§ krízový manažment sa na nej podieľa len čiastočne, pretože je v kompetencií vlastníka objektu,
§ umožňuje návrat podmienok, ktoré boli pred krízou, ale zároveň i urýchlenie vývoja,
§ vyžaduje si využitie rezerv, záložných zdrojov, prostriedkov určených na rozvoj, ako aj získaných z poistenia, ...
Stránky súvisiace s krízovým manažmentom:
-
http://referaty.atlas.sk/odborne-humanitne/ekonomia/11818/krizovy-manazment---pripadova-studia
-
http://www.nps.sk/node/5
-
http://fsi.uniza.sk/kkm/old/publikacie/km/km_kap_7.pdf
-
http://www.jfmed.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/UVZ_Files/Dokumenty_pre_studentov/Hudeckova/Nelekarske_programy/Krizovy_manazment.pdf
-
http://www.fesrr.uniag.sk/node/519
-
http://www2.health.gov.sk/redsys/rsi.nsf/0ab67e22aee402f3c12576a4004885b1/$FILE/index.htm
-
http://www.finup.sk/index.files/Page795.htm
-
http://dal.hnonline.sk/c1-24931070-krizovy-manazment-dopravy-a-medzinarodna-spolupraca
-
http://www.fcon.szm.com/index_soubory/Page764.htm
Na Slovensku: katedra Krízového manažmentu,fakulty Špeciálneho inžinierstva Žilinskej univerzity (zobrazená na obrázku)
